Post message
Debat:
Tvillinger
Navn:
E-mail:
Send mig en e-mail når der bliver svaret på mit indlæg
Send mig en e-mail når der er nyt i dette emne
Send mig en e-mail når der er nyt i denne debat
Send mig venligst ingen e-mail
Emne:
Besked:
Den 20-05-2000 18:37:00 skrev Jane Christiansen: >Nu skal man ogsaa passe paa man ikke skraemmer >vordende tvillingeforaeldre. >I 1997 foedte jeg to drenge - 7 1/2 uge for tidligt. >Jeg fik et planlagt kejsersnit, MEN var ikke >paa noget tidspunkt nervoes for at de ikke skulle >overleve eller de skulle blive foedt med >hjerneskade o.l. >Drengene kom til verden med et minut i mellem. Min >mand fulgte med dem ned paa neonatalafdeling hvor >de blev undersoegt. De vejede henholdsvis 2145 og >2065 og var ellers sunde og raske. De skulle ikke >i kuvoese men fik en maaler paa foden, da de havde >tildens til at glemme at traekke vejret naar de >spiste. En af drengene roeg efter de foerste par >dage ned paa 1725g. > >Jeg saa dem ikke de foerste 24 timer, da jeg foedte >i Singapore og deres regler for at komme op af >sengen naar man har vaeret i narkose er anderledes >end i Danmark. Det var haardt ikke at faa lov til >holde dem og jeg havde hoert saa meget om at den >foerst tid med barnet skulle vaere saa vigtig. I >stedet gik jeg igang med at pumpe maelk ud som de >kunne faa og dagen efter blev de paa skift lagt >til brystet. De spiste ikke saa laenge af gangen, >men de spiste. Naar de blev for traette fik de >istedet maelken igennem en sonde. Min mand og jeg >blev enige med personalet om at give dem skiftevis >bryst og flaske, da han saa kunne hjaelp til. >De opholdt sig paa neonatalafd. i tre uger, da de >skulle op over to kilo foer de lod dem komme hjem. > >Jeg bor som sagt i udlandet og havde ingen familie >omkring mig, men havde dog en soed dame der kom en >gang om ugen for at goere rent. Min mand var/er >stadig en stor hjaelp og han tog turen med at give >dem mad om aftenen mellem kl. 20 og 24, hvor jeg >saa fik sovet. > >Jeg er sikker paa, at er man positiv og indstillet >paa at det hele kommer til at gaa, saa lykkes det >ogsaa. Jeg ved ikke hvor al den energi kom fra, men >jeg havde den og jeg har vaeret stolt over at kunne >klare det. > >Det var en underlig start at vores boern skulle >ligge paa neonatalafd., naar alle andre kunne >tage deres barn med hjem. Folk kunne selvfoelgelig >se, at jeg havde foedt, men turde ikke spoerge mig >om noget, hvilket ogsaa var en underlig fornemmelse. >Men det var en utrolig god start vi fik. Jeg >tilbragte hele dagen paa sygehuset, hvor jeg selv >passede drengene og om aftenen kom drengenes far >og puslede om dem inden vi gik hjem. Jeg fik hele >min nattesoevn i min egen seng. >Var der nogle problemer eller var jeg/vi i tvivl om >noget var personalet der med det samme. > >Drengene er idag 'normal' stoerrelse og ingen kan >se, at de var foedt naesten to maaneder for tidligt. >Held og lykke til jer der venter tvillinger. Det er >haardt men stol paa jer selv. > >Jane Christiansen