Post message
Debat:
Tvillinger
Navn:
E-mail:
Send mig en e-mail når der bliver svaret på mit indlæg
Send mig en e-mail når der er nyt i dette emne
Send mig en e-mail når der er nyt i denne debat
Send mig venligst ingen e-mail
Emne:
Besked:
Den 15-03-2000 10:47:00 skrev Lis Madsen: >Vi havde to børn på henholdsvis 7 og 4 år, da vi >besluttede at vi gerne ville have et barn mere. >Jeg havde været gravid i ca. 14 uger, da jeg blev >klar over at der var noget anderledes ved denne >graviditet.Ganske rigtigt, vi fik tvillinge drenge >oktober 1994. De er enægget, men man kan nemt se >forskel når man tager sig lidt sammen og lærer dem >at kende. >Der er mange fordomme omkring tvillinger, selv læger >er overbevist om at når den ene er syg så må der >også være noget galt med den anden. >Jeg læste mange bøger omkring det at have tvillinger >og det at være tvilling. Mit ønske var og er at >opdrage de to drenge som 2 individer og det går >bedre end jeg havde forventet. Men omgivelserne >gør det ikke nemt for en tvillinge familie at behandle >dem som 2. Jeg har for det meste klædt dem forskelligt, >så andre nemmer kunne se forskel. Her jeg ofte mødt >med kritik for det kan man da ikke når man har tvillinger. >Jeg har også haft dem skilt ad så ofte som muligt >fra helt små, ferie hos bedsteforældre og lign. >Da de var ca. 3½ år blev den ene tvilling meget sy, >og var indlagt på sygehuset, men den anden han nød >at der var mere opmærksomhed omkring ham . Min mand >og jeg skiftes til at være inde på sygehuset. >Men det sygehus ophold gjorde en stor forskel på >deres indbyrdes forhold. Den der normalt fik lov at >bestemme i dette forhold var syg, det gjorde at den >anden blev meget mer selvstændig. >Idag er mine drenge 2 meget ens og alligevel forskellige >drenge. De skal starte i skole til sommer hvor vi >har valgt at de skal gå i hver deres klasse. De nyder >at være på ferie hver for sig, for at lidt opmærksomhed >selv. De leger godt sammen og slås lige som andre >søskende. Det der har været svært er at jeg har 2 >drenge med en meget stor energi. De var ialt som små >vi måtte låse døre hvis de ikke skulle ødelægge >noget. Man skal have meget mer tålmodighed med at >opdrage sådanne 2 kvikke drenge, og regne med at >gentage sig selv mange gange. >Idag kan jeg sige at de er nogle dejlige og velopdrage >drenge, selv om der var en overgang jeg ikke troede >at det ville lykkes. >Jeg kunne blive ved med at fortælle, fordi jeg har >mange gode og dårlige oplevelser med det at have >tvillinger.